خوشبختانه یکی از مهمترین تسهیلات قابل استفاده برای دانشجویان مقطع دکتری در راستای ارتقای توانمندی علمی آنها بهره مندی از دورههای تحصیل کوتاه مدت در خارج از کشور در قالب اعطای فرصت مطالعاتی( برنامه های پژوهش محور) و یا برنامههای آموزش محوری است که در ذیل طرح تبادل دانشجو در سطح بینالمللی( اراسموس) قابل بهره برداری است. اگرچه حضور در دورههای فرصت مطالعاتی پژوهش محور، منوط به تهیه لیستی از اساتید و دانشگاه های منتخب، مکاتبه با اساتید و درخواست نامه پذیرش از طرف آنها است اما حضور در دوره های آموزشی اراسموس نیازمند وجود تفاهم همکاری میان دانشگاه مبدا و دانشگاه مقصد است. بنده در قالب برنامه اراسموس موفق به دریافت دعوتنامه از طرف دانشگاه خائن اسپانیا شدم و در دورههای آموزش محوری که از طرف این دانشگاه حدودا به مدت 6 ماه برگزار شد، شرکت کردم. روال اخذ دعوتنامه از طرف دانشگاه مقصد به این صورت بود که ابتدا بر اساس فراخوانی که از سوی دانشگاه شیراز منتشر شد در مصاحبهای که در سطح دانشکده به منظور ارزیابی قابلیت ها و مهارت های زبانی دانشجویان برگزار شد شرکت کردم و نهایتاً پس از معرفی نفرات برتر هر دانشگاه به واحد بین الملل دانشگاه شیراز مجدداً مصاحبه ای انجام شد که در آن ملاک موفقیت، علاوه بر سنجشِ قابلیت های زبانی، غنای رزومه علمی نیز بود. در پی این مصاحبه نیز سه نفر که بالاترین نمرات را اخذ کرده بودند به دانشگاه خائن اسپانیا معرفی شدند. دانشگاه مقصد نیز پس از بررسی رزومه و مدارک علمی متقاضیان مبادرت به ارسال دعوتنامه یا نامه پذیرش نمود. پس از دریافت دعوتنامه به منظور اخذ ویزا به سفارت اسپانیا در تهران مراجعه کرده و با تحویل مدارک مورد نیاز پس از طی بازه زمانی مشخص، توانستم ویزا دریافت کنم و به کشور اسپانیا سفر کنم. دوره آموزشی در نظر گرفته شده برای ما از ۲۰ شهریور آغاز شد و تا ۱۰ اسفند 1399 به طول انجامید. بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده از سوی دانشگاه خائن و به منظور گذراندن این دوره، از میان دروس ارائه شده برای ترم، ۳۰ واحد درسی انتخاب کرده و در جلسات کلاسی شرکت کردم. از آنجا که هر درس به دو بخش تئوری و عملی تقسیم می شد و هر یک از این بخشها زیر نظر یک استاد ارائه میشد، برای هر درس ۶ واحد در نظر گرفته شده بود. دروس انتخابی بنا به توافق صورت گرفته با کوردیناتوری که از سوی دانشگاه به ما اختصاص یافته بود، دربرگیرنده طیفی از دروس تخصصی و عمومی بود که عبارت بودند از:
_ تاریخ ادیان و اندیشه های سیاسی در دوران باستان
_ سیاست های رفاهی و سیستم های حمایتی
_ انگلیسی گفتاری
_ انگلیسی ابزاری
_ دوره اسپانیایی به عنوان یک زبان خارجی.
در نهایت پس از اتمام حضور در دوره های آموزشی تئوریک و عملی(که در قالب ارائه و کنفرانس انجام میشد) در امتحانات پایان ترم شرکت کرده و توانستم مدرک مربوطه را با نمرات بسیار خوب از این دانشگاه دریافت کنم. در حقیقت مهمترین دستاورد این سفر برای من در کنار آشنایی با فرهنگ، تجربیات و نحوه زیست مردمان یک کشور اروپایی و نیز شیوه تدریس اساتید خارجی، نحوه تعامل آنها با دانشجویان و نوع نگاه آنها به مباحث علمی و دسترسی به منابع علمی به روز و جدید، به کارگیری زبان انگلیسی و تقویت آن در سطح بین المللی و نیز یادگیری زبان اسپانیایی تا حد مقدور بود. لذا دوره آموزشی مذکور را ارزشمند یافته و امیدوارم در آینده فرصت های بیشتری در خصوص استفاده از چنین ظرفیت هایی در اختیار دانشجویان مقطع دکتری قرار بگیرد