آیین بزرگداشت روز معلم و استاد همراه با تقدیر از اساتید نمونهی آموزش الکترونیک، بههمت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز برگزار شد. در این مراسم از دکتر حجت مبین استادیار بخش حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی به عنوان " استاد نمونه آموزش های الکترونیکی دانشگاه شیراز در ایام اپیدمی ویروس کرونا " تقدیر به عمل آمد .
در این برنامه که بهصورت برخط ترتیب یافت، دکتر علیرضا افشاریفر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بهعنوان نخستین سخنران این مراسم، ضمن گرامیداشت هفتهی سرآمدی آموزش و بزرگداشت مقام شامخ استاد «سوم تا دوازدهم اردیبهشت» به موضوع چالشها و مشکلات موجود بر سر راه دانشگاهها در سال گذشته و راهکارهای آن در پی تغییر شیوهی آموزش از حضوری به الکترونیکی پرداخت.
وی گفت: علیرغم موفقیتهایی که آموزش عالی در کشور داشته، برخی از فعالان آموزش عالی معتقدند که آموزش جایگاه اصلی خود را در ۳ دههی اخیر نداشته است.
دکتر افشاریفر با بیان اینکه ما باید توجه دانشگاهیان را به موضوع آموزش باکیفیت جلب کنیم، افزود: با این کیفیت میتوانیم نقش آموزش را بازیابی و بازسازی کنیم، به همین دلیل باید به این نکات توجه کرد: ۱.افزایش کمی بی سابقه آموزش عالی؛ ۲.عدم توجه شایسته به موضوع کیفیت در آموزش عالی، ۳.فرصتی مغتنم برای توجه جامعه دانشگاهی به امر آموزش و ۴.تلاش برای احیا و بازیابی نقش آموزش باکیفیت در دانشگاههای کشور.
تربیت نیروی انسانی کارآمد ازجمله راههای پیشرفت کشور
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز تأکید کرد: مهمترین و ابتداییترین عامل ایفای نقش دانشگاهیان در پیشرفت کشور، تربیت نیروی انسانی کارآمد است و این مهم مقدور نخواهد بود مگر اینکه آموزش در سطح بالا و با کیفیت مناسب باشد.
وی با بیان اینکه آموزش باکیفیت نقش کلیدی در توسعهی کشور دارد، تصریح کرد: ازجمله ارکان مدلهای کیفیت، تدوین تبیین مأموریت و اهداف سازمانی، مشخصکردن جهتگیریهای اصلی عملکرد، تبیین مأموریتها براساس شناخت دقیق از محیط پیرامون، بررسی نیازها، انتظارات بخشهای مختلف جامعه و آیندهپژوهی است.
وی اظهار کرد: آموزش مجازی برای همهی ما یک پدیدهی جدید بود که تجربهی کافی و لازم را در ابتدای کار نداشتیم، اما به تدریج با کسب تجربه و حل تدریجی مشکلات به مرحلهای از کار رسیدیم که بهخوبی و بدون مشکلات خاصی کلاسها و کارگاههای آموزش را بهصورت آنلاین برگزار میکنیم.
دکتر افشاریفر با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز در زمینهی آموزش مجازی بسیار موفق عملکرده است؛ به انجام برخی از فعالیتها در این زمینه همچون برگزاری کارگاههای آموزشی برای اعضای هیأتعلمی، اختصاصدادن صفحهای از وبسایت دانشگاه بهمنظور آموزش مجازی، تشکیل گروههای مجازی آموزشی-پشتیبانی در این زمینه و خرید تجهیزات لازم و تکمیل زیرساختهای آموزش مجازی دانشگاه شیراز، اشاره کرد.
وی گفت: مشکلاتی چون عدم آشنایی برخی از هیاتعلمی، کارمندان و دانشجویان با آموزشهای الکترونیکی، متناسبنبودن بعضی از مقررات آموزش الکترونیکی در نیم سال گذشته، ناکافیبودن و یکنواختنبودن امکانات دانشجویان در زمینهی سختافزاری و مهارتهای ارتباط عمومی، نبود بعضی از امکانات فنی، قطع ارتباط استاد با دانشجو و برگزار نشدن کلاسهای عملی دانشجویان و برگزاری امتحانات بهصورت الکترونیکی و ... را ازجمله چالشهای و مشکلات در سال گذشته بود.
دکتر افشاریفر با بیان اینکه هرکدام از این چالشها و مشکلات با همت و تلاش اساتید و مسؤولان دانشگاه، بیش از ۹۰درصد بهبود یافت، به انجام برخی از اقدامات در زمینهی رفع چالشها و مشکلات اشاره کرد که از آن جمله میتوان ابلاغ و اجرای سریع مصوبات؛ اجرای طرح همیار دانشجو، تشکیل کارگروههای مختلف آموزش الکترونیکی، آزمونهای مجازی، تدوین دروس عملی بهصورت الکترونیک، برگزاری بیشاز دهها کارگاه در سطح دانشگاه و کشور و.... را نام برد.
وی در پایان به مؤلفههای لحاظشده در انتخاب اعضای هیأتعلمی نمونه پرداخت و گفت: شاخصهای هشتگانهی آموزشی و تربیتی؛ تکلیف؛ ارزیابی؛ حمایتی؛ رسانههای چندگانه؛ طراحی درس؛ فناوری و همکاری با مدیریت بخش و دانشکده و حضور و تعامل با دانشجویان در انتخاب اعضای هیأتعلمی نمونه مدنظر قرار گرفته است.
تبدیل تهدید به فرصت در آموزش الکترونیکی
دکتر نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در این آیین، ضمن تبریک و پاسداشت مقام معلم از عدم حضور دانشجویان و استادان در دانشگاهها در دوران شیوع بیماری کرونا اظهار دلتنگی و ناراحتی کرد و گفت: امیدوارم هرچه زودتر این بحران را پشت سر بگذاریم و شاهد حضور پرشور دانشجویان در دانشگاهها باشیم.
وی اظهار داشت: آموزش عالی کشور در ایام کرونا توانست امتحان خوبی پس بدهد. تلاش، جدیت و زحمات مضاعف استادان و فرهیختگان نسبت به زمانی که کلاسها بهصورت حضوری برگزار میشد، باعث شد که فرآیند آموزش جوانان این مرز و بوم حتی یک لحظه هم متوقف نشود.
دکتر نادگران افزود: با توجه به وجود بیماری منحوس کرونا، آموزش عالی کشور بهیکباره با یک پدیدهای غریب و ناآشنا روبهرو شد؛ اما باز هم با همت، تلاش و جدیت اساتید و کارمندان دانشگاه شیراز، آموزش باکیفیت همچنان ادامه پیدا کرد و با وجود مشکلاتی که این بیماری برای مردم بهخصوص محصلان به وجود آورد، توانستیم تهدید این بیماری را به فرصت پیشرفت در زمینههای فنی، زیرساختی، آموزشی و آی تی دانشگاهی تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: در طول این مدت، دانشگاههایی که از زیرساختهای مناسب بهره میبردند کمک شایانی به سایر دانشگاهها کردند و دانشگاههایی هم که زیرساخت ضعیفی داشتند، متوجه شدند که بهمنظور فراهمآوردن امکانی برای آموزش مجازی باید زیرساختهای لازم را مهیا کنند، بدینترتیب درواقع ما توانستیم تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم.
دکتر نادگران در پایان از اعضای هیئت علمی دانشگاه که با تلاش طاقتفرسا بار آموزش مجازی را به دوش کشیدند و در این مسیر از حرکت باز نایستادند، تشکر و قدردانی ویژه کرد و ابراز داشت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بخش عمدهای از مشکلات مربوط به آموزش مجازی را برطرف کنیم و درصدد هستیم که بتوانیم مشکلات و ایرادات فنی دیگری هم که در این زمینه وجود دارد حل کنیم. امیدواریم که این حرکت همدل و همافزا ادامه پیدا کند.
دکتر منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم ضمن تقدیر از دانشگاه شیراز برای برگزاری این برنامه، به پیشینهی دانشگاه شیراز در زمینهی آموزش الکترونیکی اشاره کرده و گفت: دانشگاه شیراز از پیشگامان آموزش الکترونیک در میان دانشگاههای کشور بوده است؛ اما تجربهای که از سال گذشته و در طول این ۱۴ماه، در پی شیوع بیماری کرونا و تغییر شیوهی آموزش از حضوری به الکترونیکی در این زمینه کسب کرد است؛ اگر نگوییم بیشاز آن سالیان گذشته است، حداقل باید بگوییم که با آن برابری میکند.
وی در ادامه به ارائهی گزارشی از ارزیابی صورتگرفته از تجربیات دانشجویان در آموزش غیرحضوری در دورهی شیوع بیماری همهگیر کرونا پرداخت و هدف از انجام این پیمایش را بهبود ارتقای فرآیند آموزش در کشور معرفی کرد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف، از همگان خواست تا در طول این دوران به ارزیابی تجربیات جدید بپردازند.
در پایان این مراسم نیز از استادان نمونهی آموزش الکترونیکی تقدیر شد.
برای مشاهدهی اسامی استادان نمونهی آموزش الکترونیکی اینجا را کلیک کنید.